មានការយល់ច្រឡំជាហូរហែមកទល់នឹងសព្វថ្ងៃនេះ
ដោយការយល់
អត្ថន័យមិនច្បាស់តៗគ្នា ពំពីពាក្យទំនៀមឱ្យពរជ័យពីមាតាបិតា ចាស់
ព្រឹទ្ធាចារ្យ ពិសេសលោកអាចារ្យតែម្ដង គឺមិនសូវចោលទេនូវពាក្យសា
ធុការពរមួយឃ្លា... «.. សូមឱ្យរកស៊ីមានបាន កើតកាលវាគុម្ព(?) ត្រជាក់
ត្រជំ ដូចទឹក(អប់)បំពង់ខ្ចី»។ មានលោកគ្រូអាចារ្យចំនួនតិចនាក់ណាស់
ដែលយល់ន័យ និងអានត្រូវច្បាស់ ក្រៅអំពីនោះភាគច្រើន
អានមិនចំ
ពាក្យសោះ ហើយបន្តពីមួយជំនាន់ទៅមួយជំនាន់។
ពាក្យដែលត្រឹមត្រូវនោះគឺ «ទឹក(អង្គ)បំពង់ខ្ចី» មិនមែនទឹក(អប់) បំពង់
ខ្ចីនោះឡើយ (( ...ត្រជាក់ត្រជំ
ដូចទឹកអង្គបំពង់ខ្ចី...))។
អង្គ (អង់) គឺសំដៅដល់អង្គជាតព្រះឥសូរ ឬសិវលិង្គ។ ខ្មែរសម័យ
បុរាណហៅថ្មដែលធ្វើជារូបសិវលិង្គថា អង្គ (មកពីពាក្យអង្គជាត),
ហៅថ្មរូបឧមាយោនី (និមិត្តរបស់នាងឧមា) ថា បំពង់ខ្ចី។ គេយកទឹក
ទៅស្រោចពីលើថ្មទាំងពីរប្រភេទនោះ ពេលទឹកដែលហូរចុះមកខាង
ក្រោម គេត្រងយកទឹកនោះ មកធ្វើជាទឹកអម្រិត
សម្រាប់ប្រោះព្រំឲ្យ
ពរជ័យនោះហៅថា ទឹកអង្គបំពង់ខ្ចី (ទឹកដែលចេញពីបំពង់សិវលិង្គ
«ទឹកអង្គជាតិ» របស់ព្រះឥសូរ និងបំពង់ខ្ចីគឺ ឧមាយោនី) ។
សម័យកាលដែលខ្មែរយើងនៅកាន់ព្រាហ្មញ្ញសាសនា, គឺគេនិយមជីក
ស្រះសាងអង្គទុកជាទីគោរពក្នុងទីប្រជុំជនមួយៗ នៅមានជាប់ឈ្មោះ
មកដល់សព្វថ្ងៃនេះច្រើនកន្លែងណាស់ នៅគ្រប់ស្រុកខេត្ត ក្នុងព្រះរាជា
ណាចក្រកម្ពុជា តួយ៉ាងដូចជាៈ អង្គតាសោម, អង្គស្វាយ, អង្គស្នួល,
អង្គក្ដួច អង្គតាសូរ ជាដើម។
«ត្រជាក់ត្រជុំទឹកអប់បំពង់ខ្ចី» ទឹកអប់ឯណាធ្វើឱ្យត្រជាក់ត្រជំនោះ?
តាមជំនឿខ្មែរ ត្រជាក់ត្រជំមានតែទឹកអម្រិត, អម្រិតនោះ
ន័យម៉្យាង
គឺទឹកដែលគឹធ្វើការប្រសិទ្ធីផ្សេងៗ ដូចជាទឹកអង្គនេះជើម។
ហេតុនេះ សូមកុំច្រឡំ ពិសេសលោកអាចារ្យដែលតែងប្រើពាក្យនេះ
សូមអានឱ្យច្បាស់ (សិក្សារន័យរបស់វាផង) កុំចេះតែស្មានៗ
ដូចខ្ញុំធ្លាប់
លើកឡើងអំពីអាចារ្យដែលខ្លួនឯងយល់អក្សរសាស្ត្រខ្មែរមិនច្បាស់
ទៅ
ជាថា ផ្លែឬដើមមៀន តំណាងឱ្យភាពមានបាន ព្រោះគាត់យល់ថា មៀន
គឺជា «មាន» នាំបរិស័ទឱ្យយល់ច្រឡំតាមពាសពេញប្រទេស ដូចករណី
ទឹកអង្គបំពង់ខ្ចី នេះឯង។
..............
រ័ត្នន៍ សេនា (ភូមិកាព្យ)
No comments:
Post a Comment